Mitől függ, hogy az energetikai tanúsítványt kinek kell fizetnie? Hogyan alakul ez az adásvétel, a bérbeadás, egy új épület vagy egy pályázat beadása esetén?
Mi szabályozza, hogy kinek kell kifizetnie az energetikai tanúsítványt?
Magyarországon még mindig kevéssé épült be a köztudatba az energetikai tanúsítvány fogalma és az erre vonatkozó szabályozás. Az Európai Unió energetikai iránymutatása alapján 2008 közepén a magyar jogalkotók létrehoztak egy rendeletet, amiben minden részletre kiterjedő, megnyugtató (vagy épp nyugtalanító) választ kapunk többek között arra a kérdésre is, hogy kinek kell a zsebébe nyúlnia, ha energetikai tanúsítvány kiállítására van szükség.
A legegyszerűbb válasz: mindig az eladó, a bérbeadó vagy az építtető fizeti az energetikai tanúsítvány árát. Ha ennél egy kicsit alaposabban akarjuk körüljárni a kérdést, vagy vitás helyzetbe kerülünk, akkor a legbiztosabb, ha a hatályos rendelethez fordulunk segítségért.
A 176/2008. (VI. 30.) Kormányrendelet tanulmányozása hasznos lehet egy új ház építése, ingatlanértékesítése, vagy energetikai pályázatírás esetén.
A jogszabály kapcsán a legfontosabb tudnivalók a következők:
Ki fizeti az energetikai tanúsítvány árát adásvétel esetén?
Adásvétel esetén az eladónak kell felvenni a kapcsolatot az energetikussal, időpontot egyeztetni vele. Amikor az energetikus ellátogat az ingatlanhoz, szintén az eladónak kell biztosítani az ingatlanba való bejutást, a papírokhoz való hozzáférést, és ő fogja kifizetni az energetikai tanúsítvány kiállításának ellenértékét.
De mennyit kérhet tőlünk az energetikus egy ilyen munkáért?
Minden üzletkötés, megállapodás előtt érdemes megállapodni a pontos részletekben, nem számít kivételnek ez alól az energetikai tanúsítvány elkészítésének költsége sem. A fent említett rendelet azt is szabályozza, hogy mit számolhat el és mennyit kérhet az energetikus az elvégzett munkáért. A tanúsító (vagyis az energetikus szakember) csak az utazással, illetőleg a szemlével, a fényképezéssel, felméréssel, valamint a fénymásolással járó szükséges és igazolt kiadásait számíthatja fel, a tanúsítás díja megkezdett óránként maximum 5500 forint lehet.
A legtöbb energetikus nem óradíjban állapítja meg a tanúsítvány elkészítésének árát, inkább ad egy egységárat, amiben a kiszállás és a helyszíni felmérés díjja is benne van.
Az energetikus egy ilyen felmérés során az alaprajzi vázlat segítségével dokumentálja a lakás geometriai jellemzőit, feltünteti a falak, födémek, nyílászárók helyét, méreteit, jellemzőit, pontos felmérést készít az épületgépészeti rendszerekről és a lakás energetikai szempontból meghatározó elemeiről (hőtermelő berendezések, hőleadók, használati melegvíz termelés, hűtési- és légtechnikai rendszerek), ezekről fényképeket készít, amelyek a tanúsítványba is bekerülnek.
Ha a megrendelés teljesítéséhez hosszabb tudományos vizsgálódásra van szükség, vagy speciális műszeres vizsgálatot igényel, akkor ennél magasabb összegű óradíjban is meg lehet egyezni. De ebben a helyzetben sem lehet magasabb az óradíj felső határa az alapdíj két és félszeresének.
És hogyan csökkenthetjük a tanúsítvány kiállításával eltöltött időt?
Érdemes eltenni a tervezés során vagy a korábbi felmérések idején készített méretezett alaprajzot! Az szakértő helyszíni munkáját jelentősen meggyorsítjuk, ha előzetesen átküldjük neki az alaprajzot, vagy a helyszínen át tudunk nyújtani egy másolatot, amit már csak ki kell egészíteni.
A rendelet ügyel a fogyasztó pénztárcájára, hiszen azt is előírja, hogy a tanúsítónak kötelessége költségkímélő megoldásokat alkalmaznia a vizsgálat elvégzése során.
Azt is fontos megjegyezni, hogy ha van korábbról érvényes energetikai tanúsítványunk, akkor nem kell újat kiállíttatni! És hogy mikortól számít érvényesnek?
Az energetikai tanúsítvány a kiállítás napjától számított tíz évig érvényes, ha a közbeeső időben nem történt nyílászáró-csere, fűtéskorszerűsítés, hőszigetelés, stb. Ez utóbbi esetekben szükségünk lesz egy új tanúsítványra.
Ki fizeti az energetikai tanúsítvány árát bérbeadás esetén?
2015 decemberéig bérbeadás esetén nem volt kötelező az energetikai tanúsítvány kiállítása. Ez azonban változott, 2016. január elseje óta minden olyan ingatlan esetében szükséges az energetikai tanúsítvány kiállítása, ahol energiát használnak a belső légtér fűtésére, hűtésére. A bérbeadásnál az eladáshoz hasonlóan a bérbeadónak kell állnia a tanúsítvány kiállításának költségét.
Sőt, ha megvan a tanúsítvány, és meghirdetjük az ingatlant, bérbeadóként fel kell tüntetnünk, hogy pontosan milyen besorolást kapott az épület. A bérleti szerződés megkötésekor pedig be kell mutatnunk és át kell adnunk az új bérlőnek a szakértő által kiállított tanúsítványt.
Ki fizeti az energetikai tanúsítvány árát új épület építése esetén?
Bizony, amikor már készen áll az új építésű házunk, ki kell hívnunk egy energetikust, aki elkészíti a tanúsítványt. Energetikai felmérés és hivatalos papír nélkül ugyanis nem kapunk használatbavételi engedélyt, valamint kelleni fog a tudomásulvételi eljáráshoz is.
Természetesen az építtető fizeti ennek költségét. Jól fog jönni ez a tanúsítvány, ha a jövőben fel szeretnénk újítani, korszerűsítenénk vagy bérbe adnánk a házat, lakást.
Ki fizeti az energetikai tanúsítvány árát energetikai pályázat esetén?
Az energetikai pályázathoz mellékletként csatolni kell két darab energetikai szakvéleményt, ezeknek az árát a korszerűsítési pályázat esetén a pályázónak kell kifizetnie. Ne úgy gondoljunk ezekre a szakvéleményekre mint a pályáztatási rendszer újabb bosszantó, bürokratikus kötelezettségére, hiszen pár tízezer forintért kezünkbe kerül egy élhetőbb, fenntarthatóbb energiagazdálkodású laktér lehetősége.
Az elmúlt években (részben európai uniós nyomás hatására) szerencsére Magyarországon is egyre többen döntenek úgy, hogy energetikailag korszerűsítik a házukat. Nem csupán a napelemek, napkollektorok és a gondosan körülszigetelt épületek szaporodtak meg a közelmúltban, de az energetikai pályázatok is.
Ez nem csak a rezsicsökkentés és a komfortfokozat miatt hasznos, környezetvédelmi szempontból is nagyon fontos és jövőbe tekintő lépés. Sőt, a házunk értéke is nő a jobb energetikai besorolásnak köszönhetően!
Keressük, figyeljük az aktuális energetikai pályázatokat, ha kérdés merült volna fel bennünk, vegyük fel a kapcsolatot az energetikusunkkal!
Muszáj így lennie, vagy el lehet térni a leírtaktól, fizetheti-e más is az energetikai tanúsítványt?
A fentiekből láthatjuk, hogy alapvetően az eladónak, a bérbeadónak, az építtetőnek vagy a pályázaton induló személynek kell állnia az energetikai tanúsítvány költségét. Vannak olyan speciális esetek is, amikor változtathatunk ezen a szabályon. Ehhez azonban az kell, hogy mind a két fél (eladó és vevő, bérbeadó és bérlő) beleegyezzen, ebben az esetben a vevő vagy a bérlő magára vállalhatja a tanúsítvány árát. Fontos, hogy erről a közösen meghozott döntésről szülessen írásos dokumentum, elkerülendő a későbbi, esetleges vitás helyzeteket.
Vállaljuk energetikai tanúsítványok elkészítését Budapesten, Pet megyében és Veszprém megyében is.
GYIK:
Mi szabályozza, hogy kinek kell kifizetnie az energetikai tanúsítványt?
A 176/2008. (VI. 30.) Kormányrendelet szabályozza, hogy kinek kell kifizetnie az energetikai tanúsítvány kiállításának költségeit.
Kinek kell fizetnie az energetikai tanúsítványért?
Alapvetően annak, aki új házat épít vagy építtet, eladja vagy bérbe adja a saját tulajdonában lévő ingatlant. Akkor is nekünk kell fizetni a tanúsítványért, ha energetikai pályázaton indulunk.